Workshop, tréning vagy céges csapatépítő? Tisztázzuk a jelentésüket!
Workshop, tréning, csapatépítő, ezek a céges rendezvények mind-mind előkelő helyet foglalnak el a vállalati életben. Gyakran előfordul az, hogy a három fogalmat, cselekményt összekeverik az emberek és azt hiszik egy csapatépítőre van szükségük, miközben a workshop, vagy tréning lenne a megoldás problémáikra és így vica-versa. Összegyűjtöttünk egy rövid összefoglalót, ami segíthet a rendezvény mivoltának meghatározásában. A jó hír az, hogy bármelyik mellett döntesz, mindenképp hasznos lesz a csapatnak, akiknek szánod, akár tudás, lojalitás szempontjából, és dönts tréning, workshop, csapatépítő mellett a kivitelezés terhét teljesen levesszük a válladról, így csak céljaidra kell fókuszálnod!
Kezdjük a fogalmak tisztázásával!
Tréning:
Olyan komplex képzési, továbbképzési eljárás (módszer-együttes), amelynek keretében célorientált (igény szerinti) tartalmú, továbbá bizonyos kompetenciák megszerzésére irányuló felkészítés történik, feldolgozzák a szükséges elméleti ismereteket, biztosítják azok alkalmazását önkontrollal (visszacsatolással) összekapcsolva. A gyakorlatok értékelésével és tesztek alkalmazásával a résztvevő adott tevékenységre való reagálását is feltárja és a tevékenységhez személyiségjegyek kibontakozását, fejlesztését is megvalósítja.
Workshop:
Eredeti jelentése műhely. A szó mai leggyakoribb alkalmazása szerint egy adott szakterület iránt érdeklődő emberek találkozóját hívják így, melynek célja, hogy közös munkával valami újat – általában szellemi terméket – hozzanak létre az adott témában.
Csapatépítő:
A csapat olyan szervezeti forma, mely jól meghatározott feladatok végrehajtására, általában előre megszabott időtartamra jön létre. Hierarchia mentes, így tagjai együttes erővel küzdenek a közös célokért. Ennek alapvető feltétele, hogy a csapaton belül úgy határozzák meg és osztják ki az egyéni szerepeket, hogy mindenki optimálisan tudjon hozzájárulni a közös célok eléréséhez.
A csapatépítő tréning során azok a munkatársi viszonyok erősödnek, amelyek elengedhetetlenek az eredményes csapatmunkához.
A csapatépítő csoportmunka azokat a tulajdonságokat fejleszti, amelyek elengedhetetlenek a sikeres üzleti vállalkozáshoz és a kiegyensúlyozott életvitelhez.
Jellemzők:
A tréning jellemzői:
- a képzés kiscsoportban (3-6 fő intenzív; 8-12 fő átlagos) történik
- a felkészítés egyénre koncentráltan folyik
- egy cél megvalósítását szolgálja, konkrét tevékenységre készít fel, egy feladatra biztosít kompetenciát
- a résztvevők aktív közreműködésével valósul meg
- értékeléssel megerősíti az ismereteket
- a személyiség jellemzőit feltárja, megerősíti a célnak megfelelően
- az előbbiek alapján az önismeret reális lesz, az önbizalom kiteljesül
A műhelyfoglalkozás, workshop jellemzői:
- a képzés közepes nagyságú csoporttal valósul meg (optimális 15 fő, esetleg 20 fő)
- a felkészítés csoportos formában, de egyéni fejlődésre orientáltan történik
- elsősorban ismeretek megszerzését és azok gyakorlatba illesztését segíti
- az önálló (egyéni) ismeretszerzésre készít fel
- a személyiség fejlesztésére csak részben hat
A csapatépítés jellemzői:
- fontos az egymáshoz való alkalmazkodási képesség
- bizalomépítés
- csapatkohézió erősítése
- együttműködés
- közös döntéshozatal
- adott helyzet felismerése
- lényeges tényező a kreativitás megléte, az idővel való gazdálkodás is fontos
A tagok közötti kommunikáció, a konfliktuskezelés, a kríziskommunikáció, az önbizalom, az önismeret, motiváció, problémamegoldás, stratégia-alkotás, a stressz kezelés, változásmenedzsment, személyiség- és vezetői készségfejlesztés, ezek mind hangsúlyt kapnak egy csapatépítés során.
Cél:
Tréning:
Leggyakoribb képzési célok a következők:
- a termelékenység növelése
- a munka minőségének javítása
- felkészülés az innovációra
- rugalmasság növelése a szervezeten belül
- a vállalati kultúra létrehozása
- a munkahelyi elégedettség fokozása
- munkahelyi balesetek számának redukálása
- a költségek minimalizálása
Csapatépítő:
A csapatépítés, csapatépítő tréning célja, hogy segítsen felfedezni, kifejleszteni és hasznosítani a munkatársak alvó és kihasználatlan képességeit, amelyek a továbbiakban segíteni fogják a csapatotokat a rejtett lehetőségek feltárásában.
- Bizalom megteremtése a vezetők és dolgozók között.
- Személyes kapcsolat erősítése a munkavállalók között.
- Hídépítés gyakornok és senior, könyvelés és marketing között.
- Felszínre tör a tehetség, teret kap a kreativitás.
- Az elért sikerek közös ünneplése.
- Toborzási költségek hosszú távú csökkentése.
Workshop:
Workshopokat akkor tartsunk, amikor helyzet van, elakadás, probléma, kihívás, és azt valamilyen módon meg kell oldani.
- Célja egy probléma, konfliktus megoldása,
- Döntés előkészítése,
- Koncepció,stratégia, jövőkép alkotása, kidolgozása, csiszolgatása.
A vizualizált eredmény eléréséhez az a tény, hogy tisztában legyünk azzal milyen értékeink, készségeink, tudásunk van, mindezek előre hozatalában milyen módszerek jelentenek segítséget, mi mire való csak segíthet, hiszen eszközrendszerünk végtelen, ám kihasználtságának hatékonyságát nagyban befolyásolja ezeknek a helyes használata. Keress meg minket bizalommal céges rendezvényeiddel kapcsolatban és dolgozzunk közösen a sikerért!
Szakmai fogalomtár:
hr portal
hr power
eduline
Váradi Orsolya Eszter