Ragadjuk meg a pillanatot tökéletesen! – 2. rész
Tegnap megtudhattuk, hogy milyen technikai „trükköket” kell alkalmazni ahhoz, hogy a lehető legjobb fotót tudjuk lőni a szabadban. A mai posztban kitérünk azokra a tényezőkre is, amelyek nem csak a kép fizikális minőségét, de jellegét is feldobják.
- A kék óra.
Aki fotózással kapcsolatosan először hallja ezt a kifejezés, annak fontos tisztázni, hogy mit is értünk a kék óra alatt. Téves gondolat az, hogy miután lement a nap és elkezd sötétedni, így jó képet már nem lehet csinálni. A kék óra kifejezés fotós berkekben arra az időszakra utal, amikor a naplemente narancssárgája és az éjszaka feketéje közti színárnyalat, a mély kék a domináns. Nincs sok időnk arra, ha meg szeretnénk ragadni a kék órát, pedig csodálatosan mutat a fotókon. Előnyös az, ha nem a naplemente után érkezünk ki fotózni, hanem kicsit előbb, hogy felkészülhessünk a színek változásaira. A fényképezőgép tónusait érdemes minden fényviszonyban kipróbálni, már csak gyakorlásként és rutinszerzés gyanánt is.
- Ne féljünk a komorságtól!
A művészeti irányzatokat illetően sokan úgy tartják, hogy akkor jó, ha vidám, derűs és mosolyt csal az arcra. A fotóművészet esetében ez nagy tévedés. A szürkeség és borongósság, különösképpen a tájképeknél igazán remekül mutat. Megdőlt az a közhely, hogy a nap sugarai és a színes napraforgók azok a fotók, amelyekre jó érzés ránézni. Egy kietlen táj és egy szürke égbolt pár darab bárányfelhővel rendkívül mély hatást válthat ki a képeken, melyben számtalan életérzés és művészeti magyarázat rejlik.
- Legyünk bátran minimalisták!
Ahogy az előbb is, most itt is meg kell említeni más művészeti irányzatokat. A táncban, szobrászatban és leginkább élesen a zeneművészetben is másodvirágzását éli a minimalizmus, mint kifejezésmódok összessége. A fotóművészetben sem más a helyzet és itt is igaz az örök érvényű örökzöld, mely szerint a kevesebb, néha több. A beltéri fotózásnál a minimalizmushoz könnyebben lehet kötődni, hiszen a tárgyakat rendezni könnyebb feladatot jelent, mint a természetben saját szépérzékünk segítségével meglátni az egyszerűt, de nagyszerűt. Ha ilyen hatású fotót szeretnénk készíteni, akkor ragadjuk ki a részleteket és kevéssé fókuszáljunk az egészre, az összképre! Egy színtiszta ég, egyetlen alulról belógó lombkoronával zseniális kompozíció lehet.
Ha Szirák felé vetne bennünket az út egy fényképezőgéppel a kezünkben, tartsuk észben ezeket az apróbb, kezdő fotós technikákat!