Miért tarts csapatépítést?

Csapatépítőre nem azért van szükség, mert kötelező, mert előírja a szabályzat, hogy kell lennie vagy mert benne volt a könyvben, hogy évi x alkalom ilyen-olyan eredményt hozhat, hanem azért van rá szükség, hogy munkavállalóink jobb eredményeket érjenek el, miközben a cégnél is jól érzik magukat, érzik a törődést. 

Kutatási eredmények szerint a csapatok célzott, tudatos fejlesztése:

–    emeli a bizalmi szintet, ami felgyorsítja a folyamatokat és könnyebbé teszi a megküzdést a nehéz helyzetekkel

–    feloldhatja a konfliktusokat (célzott gyakorlatokkal, helyzetekkel)

–    segíti a kommunikációt és az együttműködést: Egy 2018-as Salesforce tanulmány szerint a munkavállalók és vezetők 86%-a az együttműködés hiányát és az elégtelen kommunikációt teszi felelőssé a munkahelyi kudarcokért. 

–    növeli az elkötelezettség szintjét: Egy 2010-es Gallup kutatás szerint azok a kollégák, akiknek van egy „legjobb barátja” a munkahelyén, hétszer nagyobb valószínűséggel lesznek elkötelezettek, sikeresebbek az ügyfelek mozgósításában és munkavégzésükben is magasabb minőséget hoznak. 

–    növeli a teljesítményt: Egy másik kutatás szerint azok a kollégák, akik napi 15 percet tudtak beszélgetni és szocializálódni a munkatársaikkal, 20%-os teljesítmény növekedést mutattak azokhoz képest, akik egyedül töltötték a szünetet (FastCompany, 25.000 fős call center kísérlet).

–    pozitív hatással van a munkaerő megtartásra: Egy 2018-as kutatásban a megkérdezett munkatársak 37%-a nyilatkozott úgy, hogy a szervezetnél maradásának a legfőbb oka az, hogy egy nagyszerű csapattal dolgozhat. A kollégák 54%-a szerint a szorosan összetartó közösség érzése – vagyis a nagyszerű kollégák, mérföldkövek megünneplése, közös célok – képes volt tovább ott tartani őket a cégnél, mint azok a tényezők, amelyekhez saját, személyes érdekük fűződött. (Gusto)

Ahhoz, hogy a fentebb említett előnyök megvalósulhassanak, nem elég egy hirtelen ötlettől vezérelt eseményt szervezni. Gondos tervezést, együttgondolkodást igényel mindez, akár azon csapat véleményének bevonásával együtt, akiknek a csapatépítőt szervezzük. 

Milyen tényezőket vegyünk figyelembe a szervezésnél, hogy ne “Ajj”…  hanem “IGEN” legyen a tagok véleménye miközben az csapatépítőkhöz tartozó előnyöket is fel tudjuk sorakoztatni?

 

Résztvevőink személyisége, személye

Nagy előny, ha a céges esemény szervezői figyelembe veszik a csapat érdeklődési köreit. (Megeshet, hogy egy szoftverfejlesztő részleg örülne, ha Star Wars tematikájú lenne a csapatépítő, míg egy kreatívabb részleg jobban értékelne olyan team buildinget, ami frissítőbb, játékosabb tematikát ölel fel, mint például egy vicces Bob Ross festőverseny)

 

Létszám

A javasolt minimális létszám a 8-10 fő, ez alatt nem működik a csoportdinamika. Több tapasztalat szerint a maximális létszám csapatépítő tréningen – ahol trénerek vannak és van egy tematikusan felépített program 1 vagy 2 napban – maximum 50-60 fő. Az ennél magasabb létszámú csoportoknak inkább a tréner nélküli, 2-4 órás csapatépítő játékok ajánlottak. 

 

A program jellege

Más más jellege és célja van minden csapatépítőnek. Ezt meg lehet határozni területre szabottan is, vagy a csapat, csoportfejlődés szakaszát tekintve. Ha területet nézünk, egy értékesítéssel foglalkozó csapatnak jó választás lehet olyan tréning, ahol lehet versenyezni vagy szerepelni, ezzel is erősítve a teljesítmény orientáltságot. Műszaki, informatikai, pénzügyi területről érkező csoportoknak optimálisabb egy inkább outdoor jellegű, mozgásos, problémamegoldásra és együttműködésre épülő tematikus program, hiszen itt a precizitás, apró folyamatok összekötése van hangsúlyban. Humán, marketing területen dolgozóknak javasolt egyedi, formabontó, úttörő élményekben gazdag program, hiszen a területen elvárható innovatív gondolkodást ezek elősegítik. 

 

A helyszín

Egy csapatépítő tréning szervezése során a helyszín és a költségvetés meghatározása legalább annyira fontos, mint a cél megfogalmazása. Ezek tudatában azonban már bátran elkezdhetünk álmodozni.

Ha például egy konkrét, nagyobb projekt sikeres elvégzéséért szeretnénk megjutalmazni a dolgozókat, akkor érdemes olyan helyet választani, ahol a rengeteg munka után megpihenhetnek, kikapcsolódhatnak.

Ha azt szeretnénk, hogy a kollégák jobban megismerjék egymást, esetleg rendezzék személyes konfliktusaikat és oldják meg a kommunikációs zavarokat, akkor ismét egy másik helyszínre lesz szükségünk, ilyen lehet akár egy mindentől elzárt kis vidék, ahol tényleg egymásra figyelhetnek, semmi sem vonja el a figyelmüket.

Miután kitűztük a megfelelő célt, akkor a kalkulált költségvetést szem előtt tartva tudjuk beütemezni a tréninget, annak a lehető legjobb helyszínén. Érdemes olyan helyet keresni, ami közel van és mégsem túl távol: elég távol ahhoz, hogy kizökkenjünk a hétköznapokból, egyben magunk mögött is hagyva annak monotonitását.

Ha ezt a pár lépést szem előtt tartjuk a szervezésnél, cél végiggondolása közben, akkor nagy baj már nem lehet, hiszen illeszkedik a résztvevők igényeihez a tematika, továbbá nem nyűg lesz a hátukon, hanem várni fogják az eseményt. Az eredmények alátámasztják, hogy egy jól megszervezett csapatépítő -habár lehet kiadásként is felfogni- megtérülése jelentős. Nem kell költeni folyamatosan az új dolgozók keresésére és képzésése, mivel dolgozóink lojálisak lesznek, mindemellett teljesítményük is javulni fog, eredményesebbnek mutatkoznak a munkában. Egy csapat mindig annyira erős, amennyire a leggyengébb tagja az, ám a fentieket megfontolva és alkalmazva, mindenki csak erősebb lehet!

medosz.hu atlantischild.hu teamlab.hu

Hozzászólások