Főnök.

Vezetéstechnikai alapok

A mai blogposztunkban összeszedünk pár említésre érdemes faktort, amelyek egy jó vezető, egy jó főnök elengedhetetlen ismérvei. Komoly felelősséget jelent egy adott céget, munkahelyet vagy vállalkozást vezetni, pláne akkor, ha napi szinten érintkezünk emberekkel. A gördülékeny munkafolyamat érdekében nem csak az a fontos, hogy főnökként olyan emberekkel dolgozzunk, akiket szeretünk, hanem az is, hogy az érzés kölcsönös legyen. Vezetéstechnika.

A vezető és a főnök közt, bizony van különbség, még ha ugyanannak is tűnik a két fogalom. Egy főnök életében több dolog biztos. Ő koordinál és osztja a feladatot az adott csapatnak, akik a munkát végzik. A döntéshozatal, a részfeladatok kiszervezése és az egységben tartás egyaránt fontos, de ezek ellátásától még nem lesz valaki vezető.

Vezetőnek lenni sokkal több ennél. Talán a leginkább markánsan az tesz vezetővé egy vezetőt, hogy a beosztottjait és munkatársait képes a helyes ösvényre vezetni, inspirálni. A szakmai támogatás mellett a lélektani fejlesztőképesség is elengedhetetlen egy vezető mindennapjaiban. A szakmai profizmus mellett egy külön családot is létre kell hoznia a cég első emberének.

Nem minden főnök jó vezető, ám furcsa módon nem minden vezető jó főnök. A szakmaiságnak és a morális vezetésnek együtt kell járnia, ha hosszú távú sikerre pályázunk.

A bizalom köre.

Fontos, hogy az irodában napi szinten jelen lévő emberek közt létrejöhessen a bizalom. Ez azonban nem az az alma, amely csak úgy terem a fán. A főnöknek, vagy ha úgy tetszik, vezetőnek nagy szerepe van abban, hogy tisztán, őszintén viszonyuljanak egymáshoz a dolgozók. A munkavállalói elköteleződés, a hatékonyabb kommunikáció és a hatékonyság is növekszik majd. Vezetőként sok kellemetlen szituációval kénytelen szembenézni az ember, amelyek elsődlegesen nem is feltétlenül hozzá kapcsolódnak. Azt a bizonyos bizalom körét úgy építhetjük a legjobban, ha a kollégák számára kedvezőtlen híreket is őszintén elmondjuk és nem köntörfalazunk. Egy főnöknek, fő az őszinteség.

A következő nagy lépés az őszinteséghez, ha megpróbáljuk redukálni a klikkesedést. Ez nem is egy túl nehéz lépés, hiszen keveset is elegendő tenni ehhez. Az egyenrangúság érzésének keltésével, a pletykák mellőzésével és a bizalmas információk nem ki nem adásával mind-mind erősítjük a munkahelyi összetartozást.

A szavak ereje.

Ha a gyermek hazahoz az iskolából egy és ugyanazon a napon egy elégtelent és egy jelest, utóbbival nincs az a szülő, aki foglalkozna. A hibákon érdemes javítani, ami pedig jó, az szóra sem érdemes. Az elképzelés borzasztóan téves – az elismerésnél kevés jobb érzés van a világon, amelytől szintén javul a munkamorál. Egy „szép munka” csodásra képes, ennek ráadásul ezer és egy verziója létezik. Az elismerés sokféleképpen megnyilvánulhat – egy sörrel a nap végén, egy süteménnyel az ebédszünet alatt, vagy akár egy jelképes összeggel nagyobb kifizetéssel a bankkártyán, az adott hónapban.

A lényeg, hogy a munkavállaló legyen tudatában annak, hogy sokat ért az, amelyet létrehozott.

Utóiratként jegyezzük meg, hogy a jó főnök folyamatosan tágítja kollégái értelmét. A sziráki konferenciák és workshopok remek alkalmak arra, hogy a cég egy új lépést tehessen a profizmus következő lépcsőfoka felé.

Signs of a Great Leader: How to be a Good Boss

Hozzászólások